Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България за 2023 г. затвърждава използвани похвати у нас и показва интересни разлики между потребители, инфлуенсъри и брандове

Тристранното проучване, проведено от MSL Sofia в партньорство с Pragmatica, за втора поредна година представя актуални нагласи за инфлуенсър кампаниите в България, като разкрива прилики и разлики между трите целеви аудитории

След успеха на своето първо проучване през 2022 г., PR агенция MSL Sofia, част от Publicis Groupe България, съвместно с маркетингова агенция Pragmatica, представят второто издание на „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България 2023“. Тристранното проучване, което обследва нагласите на инфлуенсъри, потребители и брандове в тяхната съвместна работа, показва затвърждаване на нагласите в няколко направления, но изменения в някои показатели спрямо изминалата година.

Социалните мрежи продължават да са основен източник за инфлуенсър съдържание за 75% от всички анкетирани потребители.

Забелязваме спад от 6% в доверието към създателите на съдържание в социалните мрежи, въпреки че 47% от потребителите споделят, че не биха спрели да следват дадено лице, ако то е замесено в обществен скандал. За 92% от компаниите позитивният имидж е най-важен критерий за работа с инфлуенсъри в сравнение с 71% миналата година. 64% от компаниите и тази година избират лица, които най-естествено ще разкажат посланията им. 88% избират спрямо това дали лицето отговаря на бранд същността и ценностите, което е три пъти повече спрямо 2022 г.

„Пулсът на инфлуенсър маркетинга в България е полезен и необходим инструмент на брандове и инфлуенсъри, защото дава практически съвети на двете ключови аудитории. Разбирането на локалните нюанси от гледна точка на потребител, бизнес и възможности помага за създаването на по-идейни и ефективни кампании, които да носят резултат за компаниите и инфлуенсърите. ​ Не е необичайно да виждаме разлики и промени спрямо миналата година, което е предпоставка индустрията да търси актуалния пулс и какво работи най-добре за крайния потребител, който едновременно е консуматор на съдържание и консуматор на продуктите и услугите, които лицата промотират.“ – коментира Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL Sofia, част от Publicis Groupe България.

През 2023 г. автентичното съдържание е все по-търсено от 67% от потребителите, като споделят че държат лицата да показват реални примери и продукти, които ползват в ежедневието си, смятайки че по този начин доверието към предоставяната информация би било по-голямо. Проучването показва, че 96% от инфлуенсърите държат да тестват продуктите и услугите, преди да пишат за тях.

Тази година с 6% повече потребителите използват инфлуенсър съдържанието за разтоварване и забавление, за да избягат от стреса на ежедневието (63%, спрямо 57% през 2022 г.). Темите, които предизвикват най-голям интерес сред потребителите, са: пътувания (54%), красота (50%) и мода (47%). Друга тема, която набира популярност през 2023г., е „личностно развитие“ (43%), особено във възрастовата група 18 - 29г., въпреки че по-малко инфлуенсъри споделят тази тема тази година (24%, спрямо 39% през 2022 г.). Запазва се и тенденцията потребителите във всички възрасти да смятат за важно инфлуенсърите да застават зад социалнозначими каузи (75%). 53% от създателите на съдържание споделят, че биха подкрепили социални каузи.

„Разбирането на спецификите на нагласи и поведения при различните поколения е ключово за инфлуенсър маркетинга. Виждаме изменения между младите и възрастните при теми и профил инфлуенсъри, които следят. Например по-младото поколение следва повече микро и нано инфлуенсъри, за разлика от възрастното поколение, което търси съдържание от експерти. За младежите от изключителна важност е инфлуенсърът да бъде позитивен и с хубаво излъчване, като с покачване на възрастта, това изискване намалява за сметка на това човекът зад екрана да предоставя полезна информация. Интересни разлики има и при отделните теми, които потребителите следват, което е нормално спрямо възрастовите разлики. При всички случаи, към добрите практики за успешна инфлуенсър кампания, важно е да се разбира търсенето от крайния потребител.“ – споделя Диньо Маджаров, директор „Изследвания“ в Pragmatica.

Instagram остава най-предпочитаният канал за инфлуенсър съдържание и при трите целеви аудитории на проучването за втора година. Facebook отново заема второ място. TikTok продължава да е на заден план както за брандове, така и за инфлуенсъри, а потребителите избират канала като четвърти предпочитан.

Българите следват с 2% повече лица придобили популярност по дадена тема (микро, макро и нано инфлуенсъри) спрямо миналата година, и с 3% по-малко известни личности. Младите (18-29г.) следват повече лица набрали популярност (80%) и най-малко експерти (20%) за разлика от възрастните (40-50 г.) (40%).

Също се наблюдава ръст в работата между компании и експерти (32% спрямо 29% през 2022 г.) и между компании и нано инфлуенсъри (16% спрямо 11% през миналата година). ​ В допълнение, 52% от брандовете работят с макро лица, което е с работят с 19% по-малко с макро лица спрямо 2022 г. Виртуалните инфлуенсъри все още не са придобили особена популярност сред хората, но имаме двоен ръст за познатост прямо изминалата година 40% от анкетираните са чували за виртуални инфлуенсъри, 35% гледат на тяхно позитивно, но 30% не следват такива.

Потребителите във всички възрастови групи отново предпочитат видео съдържанието със значителен ръст от 10% (58%) и губят интереса си към снимки (17% в сравнение с 25% през 2022г.). Видеото остава предпочитан формат и при брандовете (92%), както и снимковото съдържание (52%). Предпочитанията към сторита няма промяна, като при брандовете този формат е по-предпочитан (64%), докато при инфлуенсърите има спад с 15%. Лайф включванията нямат почти никакъв интерес от никоя възрастова група.

Инфлуенсър маркетингът е един от най-бързо развиващия се сегмент, който показва че води до бизнес възвръщаемост и у нас. Именно това трябва да подсказва на всички участници в процеса, че разбирането на потребителските нагласи, платформите, търсените резултати, творческата изява и имиджовото представяне са едновременно ключ и пътеводител.“ - допълва Григорова.

Тази година, като допълнително преимущество за бизнеса, MSL Sofia и Pragmatica предоставят на брандовете обща пакетна услуга, която да дава допълнителен анализ и прозрения за инфлуенсъри по категории и бранд индустрии.

MSL Sofia ще допълва подходите за инфлуенсър кампании, които планира и измерва с платформата си Fluency, със собствена методология за оценяване на инфлуенсърите в дадена кампания по количествени и качествени параметри, наречена Influence Score, за максимална ефективност.

Пълният анализ може да намерите в доклада на MSL Sofia на influence.msl.bg.

MSL The Pulse of Influencer Marketing Bulgaria 2023_Press Releasе_27092023.docx

DOCX 34 KB

MSL_The Pulse of Influencer Marketing KV.jpg

JPEG 642 KB

The Pulse of Influencer Marketing 2023.jpg

JPEG 6.4 MB

The Pulse of Influencer Marketing 2023.png

PNG 1.7 MB

The Pulse of Influencer Marketing_MSL and Pragmatica_2023_White Paper For Landing Page.pdf

PDF 2.8 MB

Iva Grigorova, Director PR Business - MSL_and_Dinyo Madjarov_Research Director-Pragmatica.jpg

JPEG 12 MB

Iva Grigorova, Director PR Business - MSL_and_Dinyo Madjarov_Research Director-Pragmatica_1.jpg

JPEG 15 MB

Ива Григорова

Директор PR бизнес, MSL Sofia

 

 

 

Share

Получавайте актуална информация в пощенската си кутия

С кликването си върху бутона "Абонирайте се" потвърждавам, че съм прочел(а) и приемам Политика за поверителност.

Относно MSL Sofia

MSL, част от Publicis Groupe, e една от най-големите мрежи за PR и интегрирани маркетингови комуникации в света. Агенцията се специализира в създаването на въздействащи PR кампании, за да постигне ефективни резултати за бизнеса и хората. Експертите в MSL са модерни комуникатори, които изграждат брандове и личности на утрешния ден, за да помогне на бизнеса на клиентите да бъде по-въздействащ. Страстта ни за PR развива това, което правим и искаме да постигнем в индустрията.

MSL Sofia е PR силата в Publicis Groupe България, една от водещите и най-големи групи на пазара.

Контакт

бул.България 69, Infinity Tower, ет.5 София 1404, България

+359 2 434 07 10

office@msl.bg

msl.bg