Прогнози за глобалните рекламни инвестиции към март 2019

Прогнози за глобалните рекламни инвестиции към март 2019

Медийна агенция Zenith прогнозира ръст на изразходените бюджети за реклама в световен мащаб с 4,7% през 2019 г., достигайки 623 млрд. долара до края на годината. От компанията направиха съществено подобрение на прогнозата от декември месец. Тогава се предвиждаше ръст от 4.0%, след като бяха разгледани прогнозите за историческия ръст на изразходените бюджети за интернет рекламата и от медийния бранд повишиха очакванията за ръст в бъдеще. Прогнозите се увеличиха както следва: за 2020 г. от 4,2% на 4,6%, а за 2021 г. от 4,1% на 4,6%. Въпреки тези подобрения, се очаква цялостно изоставане на рекламните бюджети от глобалната икономика през 2019-2021 г. (през 2018 г. темпото на изразходени бюджети за реклама беше запазено).  

Story image

Прогнози спрямо регионален блок

Zenith регулярно изследва темповете на растеж на рекламните бюджети в различните региони, които са определени от сходството на ефективност на рекламни пазари и географска близост.

Регионалните специфики отразяват различни динамики в рекламните инвестиции. Регионът, в който попада България се отличава с най-висок очакван ръст.

Растежът на рекламни бюджети по регионални блокове за 2018-2019 г. (%)

Story image

Западна и Централна Европа

Западна и Централна Европа се радва на стабилен ръст от 2014 г. насам с от 3% до 4% годишно. Като цяло се очаква регионът да продължи да поддържа нисък годишен ръст до 2021 г.

Прогнозите за Франция се повишават след много бърз растеж на видео съдържанието и социалните медии през 2018 г. Очаква се ръст от 4.7% през 2019 г., което прави Франция един от най-бързо развиващите се пазари в региона тази година и най-бързо развиващият се голям пазар. Рекламният пазар в Обединеното кралство остава с ръст, въпреки задаващата се перспектива за Brexit.

Източна Европа и Централна Азия

През 2014 г. ключовите пазари в този регион бяха нарушени от конфликта в Украйна, последвалите санкции, резкия спад в цените на петрола и девалвацията на местните валути. През 2014 г. рекламните разходи се понижиха с 0,5%, а през 2015 г. със 7,9%. Най-силно засегнатите рекламни пазари започнаха да се възстановяват през 2016 г. Оттогава регионът постигна двуцифрен ръст. Очаква се леко забавяне в растежа до нива от около 8% годишно от 2018 г. до 2021 г. Това прави Източна и Централна Европа най-бързо растящият блок през този период. През 2019г. регионът ще има среден годишен ръст от 3.5% до 2021 г.

Story image

От средата на 1990 г., интернет рекламата се е повишила за сметка на печатната реклама. През последните 10 години, интернет рекламата отчита нарастване с 12% от общия глобален бюджет за реклама през 2008 г., до 42% през 2018 г. Междувременно, делът на вестниците от общите рекламни инвестиции е спаднал от 25% до 8%, докато този на списанията е спаднал от 12% до 4%. Печатните заглавия ще продължават да губят пазарен дял, тъй като техните читатели продължават да се прехвърлят на онлайн версиите им или на други форми за информативно и развлекателно съдържание, като цяло. Zenith предвижда, че вестниците и списанията ще се свият със средно темпо от 5% до 7% на година и ще завършат със съответните 6% и 3% пазарен дял през 2021 г.

Story image

Данните за рекламните бюджети за България

Story image

Общите рекламни инвестиции ще растат с известно забавяне в тепмовете в близките две години. Както и в региона, интернет е най-бързо растящата медия на годишна база, следван от телевизията. Външната реклама също бележи макар и скромен ръст, а радиото остава по-скоро стабилно като ръст на годишна база. Пресата е в криза като негативната тенденция се запазва и при вестниците, и при списанията.

Нетните инвестиции в реклама продължават да са доминирани от телевизия с близо две трети дял от медия микса. Въпреки инфлацията на пазара, въпреки липсата на единна телевизионна  валута на пазара, топ рекламодателите в телевизиите продължават да увеличават инвестициите си. Въпреки, че интернет е най-бързо растящата медия на годишна база, няма да може да се изравни с телевизията по инвестиции в близко бъдеще. След приемането на GDPR регламента в средата на 2018 г., рекламодателите не спряха да инвестират в интернет реклама и каналът продължава да расте със стабилни темпове. ООН и радио са каналите, които остават относително стабилни като инвестиции, докато пресата е в постоянстващ спад. Много от печатните издания вече имат стойностни уеб сайтове, които привличат повече аудитория, отколкото хартиеното издание.

За Zenith България:

Zenith присъства на българския пазар от 1996 година, първоначално като филиал на Optimedia, а от 2005 г. като ZenithOptimedia в резултат от глобалното сливане на Zenith и Optimedia. През 2017 г. агенцията се трансфоримира в Zenith, следвайки новото глобално позициониране и идентичност. Zenith е част от Publicis Groupe България, една от най-големите комуникационни групи на пазара.

За Publicis Groupe България:

Publicis Groupe е една от най-големите комуникационни групи в България, която функционира под единен бизнес модел, за да предлага на клиентите постоянен и централизиран достъп до инструменти и екип от експерти в различни области, които им дават персонализирани и индивидуални решения.  Publicis Groupe България обединява над десет специализирани звена - Saatchi&Saatchi, Leo Burnett, Red Lion, MSL, Publicis Dialog, Brandworks, Publicis Groupe Digital, Zenith и Starcom, които работят в областта на рекламата, връзките с обществеността, промоционален и събитиен маркетинг, стратегическо планиране и бизнес дизайн, дигитални решения, производство на аудиовизуални продукти, медийното планиране и купуване.

 

относно MSL Sofia

MSL, част от Publicis Groupe, e една от най-големите мрежи за PR и интегрирани маркетингови комуникации в света. MSL предлага на своите клиенти стратегическо консултиране и креативен подход при създаването на кампании, които са интересни и стойности за публиките и водят до ефективен резултат.

MSL Sofia е агенция за PR и стратегически комуникации в Publicis Groupe България, една от най-големите маркетинг и комуникационни групи в страната, която функционира под единен бизнес модел и предлага на своите клиенти постоянен и централизиран достъп до инструментите на групата и опита на екипа, като работи в тясно сътрудничество с регионалните офиси и дава персонализирани и индивидуални решения. 

MSL Sofia
бул.България 118, бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България