Какви са нагласите на българите към ситуацията в Украйна

Какви са нагласите на българите към ситуацията в Украйна

Изследване на маркетингова агенция Pragmatica показва какви са нагласите и поведението на обществото

В напрегната обстановка, на фона на военни действия, хората биват заливани от разнопосочна информация. Настроенията им се лутат между страх и съпричастност и започва да се наблюдава разделение в общественото мнение.

За да разберат какви са нагласите на хората относно военните действия между Русия и Украйна, от маркетинговата агенция Pragmatica, проведоха кратко количествено изследване сред 600 представители на градското население на България, ползващо интернет, на възраст между 20 и 69 г. Проучването бе направено на 28.02 – 4 дни след началото на военните действия в Украйна.

Първите два показателя в изследването целят да представят до каква степен българите смятат, че са информирани по отношение на ситуацията в Украйна и кои са техните основни източници на информация. Резултатите показват, че българите се чувстват информирани. Имайки предвид мащаба на проблема, 84% от изследваните лица определят себе си като добре информирани. Основните два източника на информация за тях са телевизионните предавания с 86% и публикациите в социалните мрежи с 62%. Интересно е, че при тема с такава сериозност, хората черпят информация от канал като социалните мрежи повече, отколкото от българските и чуждестранните новинарски сайтове, които взети заедно достигат до 38%.

Резултатите показват, че 39% от българите в трудоспособна възраст, живеещи в градове с над 50 000 жители у нас, подкрепят Украйна и също почти толкова (36%) не подкрепят нито една от страните. Около 16% се застъпват за Русия. В отговорите си, някои от респондентите цитират САЩ, други споделят, че според тях много от информацията е скрита или заявяват, че основната им позиция е категорично против война в 21 век.

Отговорите на респондентите показват, че превес имат (42%) лицата, за които най-логичният развой на ситуацията е да се достигне до мирно споразумение. 20% смятат, че Русия ще продължи военния си натиск и ще постигне победа над Украйна и почти толкова (19%) изразяват мнение, че Русия сама ще прекрати атаката си над Украйна. Не малък е и процентът от хора, които смятат, че ще започне Трета световна война – 11%. Около 63% от хората изпитват притеснение за България и очакват негативни последици за страната ни.

Наблюдава се, че хората изпитват силна съпричастност, въпреки смутната ситуация. Когато става въпрос за дарения в помощ на украинските граждани, 72% от лицата са склонни да отделят средства или продукти като дрехи и обувки. Нещо повече, 21% от всички са склонни да приютят украински бежанци в дома си и 33% споделят, че биха го направили, но ги възпрепятстват възможностите им в момента.

Ukraine_Report_public attitudes.docx 60 KB

 

относно MSL Sofia

MSL, част от Publicis Groupe, e една от най-големите мрежи за PR и интегрирани маркетингови комуникации в света. MSL предлага на своите клиенти стратегическо консултиране и креативен подход при създаването на кампании, които са интересни и стойности за публиките и водят до ефективен резултат.

MSL Sofia е агенция за PR и стратегически комуникации в Publicis Groupe България, която е лидер в комуникациите в глобален план и в България и предлага цялостен модел на работа  – от стратегическо консултиране до ефективно изпълнение, съчетавайки маркетинг и дигиталната бизнес трансформация. Publicis Groupe партнира на клиентите в тяхното бизнес развитие, като осигурява централизиран достъп до експертизата на екипите и акцентира върху персонализираните и индивидуални маркетингови решения. 

MSL Sofia
бул.България 118, бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България