Как се справят с личните финанси студентите у нас?

84% от студентите смятат, че е необходимо изучаването на дисциплина „Лични финанси“ – показват данните от проучване, проведено сред студенти от 6 университета

Около 10% от студентите у нас управляват отлично своите пари, над 50% се справят сравнително добре, а 36% не се справят добре с този важен аспект в живота. Това показват данните от проучване на JA България и NN България, проведено сред 260 студенти в рамките на съвместен проект „Повишаване на финансовата грамотност на студентите в неикономически специалности”.

Като цяло знанието за личните финанси на студентите е на добро ниво, но се наблюдават завишени предварителни очаквания за собствената грамотност – над 70% от респондентите са очаквали да попаднат в групата на справящите се „сравнително ​ добре“, докато след попълване на анкетата в този сегмент реално попадат 52,5%. Проучването даде възможност да се направят любопитни наблюдения по отношение на финансовото поведение на студентите:

  • 67,5% водят бюджет на домакинството с честота на следене веднъж седмично или веднъж месечно, като няма съществена разлика между много добре управляващите парите си и останалите.
  • Сред начините на следене на бюджета водещо място заема записването в бележник (34,1%), като се наблюдава връзка между нивото на финансова и нивото на дигитална/компютърна грамотност – студентите, които се справят сравнително добре или много добре с управлението на личните финанси, използват софтуерни приложения, за да следят бюджета си. 
  • 16% от студентите, които управляват парите си отлично, отделят част от своя месечен доход за спестявания, срещу средно 13% при всички студенти.
  • 37% от всички отговорили биха спестявали, за да стартират бизнес. Най-голям е делът на студентите, които спестяват или планират да започнат спестяване за закупуване на жилище, както и за непредвидени ситуации.
  • Една от основните разлики между много добре управляващите парите си и останалите е в спестяването за пенсиониране – 73,1% от „отличниците“ в управлението на личните финанси заявяват, че понастоящем спестяват за пенсиониране (чрез пенсионен фонд/ пенсионен план, застраховка живот, заделяне на пари в банка), а същият процент за тези, които не управляват добре своите пари, е 47,9%.

Над 90% от студентите имат желание да управляват по-добре парите си, но докато при студентите, справящи се отлично и към момента, основната пречка е, че постоянно го отлагат, то при студентите, които не се справят добре с управление на парите, причината е, че не знаят откъде да започнат.

„Това налага изводa, че усилията за подобряване на финансовата грамотност на студентите са много необходими и навременни и биха дали добри резултати. Колкото по-висока е финансовата грамотност на хората в обществото ни, толкова по-успешно ще бъде цялото общество и пътят за това е през образованието“ каза Милена Стойчева, изпълнителен директор на Джуниър Ачийвмънт България.
„Проучването сред студентите показа, че равнището на финансова грамотност въздейства върху вземането на решения, свързани с управлението на личните финанси. За NN България, като партньор на проекта, това е ясен сигнал, че усилията ни да допринасяме за повишаване на финансовата грамотност на различни групи – деца, ученици в средната и гимназиалната степени на образование, студенти и възрастни – имат смисъл, тъй като съдействат за разширяване на икономическите възможности и повишаване качеството на живот.“ отбеляза Николай Стойков, главен изпълнителен директор на NN България.

14,3% от респондентите са изучавали дисциплината „Лични финанси“, въведена благодарение на усилията на проекта, а 85,7% от отговорилите не са имали досег с дисциплината през изминалата академична година.

Съвместният проект на JA България и NN България „Повишаване на финансовата грамотност на студентите в неикономически специалности” стартира в началото на 2018 г. с издаването на учебника „Лични финанси: Въведение“, разработен от екип на JA България и проф. Даниела Бобева. След това дисциплината беше въведена като избираем предмет в 5 университета в страната (Софийски университет „Св. Кл. Охридски“, Русенски университет „А. Кънчев“, Пловдивски университет „П. Хилендарски“, ВУЗФ, УниБИТ), а в изследването, проведено през 2019 г. участваха 260 студенти. Сред целите на проучването са да се измери финансовата грамотност на студентите в България, както и ​ да се установи действителното им финансово поведение. Образователната организация JA България ще продължи проекта и през 2020 г., с подкрепата на NN България.

Вижте видео интервюта с участници в програмата

Вяра от СУ "Св. Климент Охридски" за курса по лични финанси за студентиИва от СУ "Св. Климент Охридски" за курса по лични финанси за студенти

News to media JA Personal finance students JA and NN_30102019.docx

DOCX 27 KB

Румяна Танчева

Strategy PR, MSL Sofia

Share

Получавайте актуална информация в пощенската си кутия

С кликването си върху бутона "Абонирайте се" потвърждавам, че съм прочел(а) и приемам Политика за поверителност.

Относно MSL Sofia

MSL, част от Publicis Groupe, e една от най-големите мрежи за PR и интегрирани маркетингови комуникации в света. Агенцията се специализира в създаването на въздействащи PR кампании, за да постигне ефективни резултати за бизнеса и хората. Експертите в MSL са модерни комуникатори, които изграждат брандове и личности на утрешния ден, за да помогне на бизнеса на клиентите да бъде по-въздействащ. Страстта ни за PR развива това, което правим и искаме да постигнем в индустрията.

MSL Sofia е PR силата в Publicis Groupe България, една от водещите и най-големи групи на пазара.

Контакт

бул.България 69, Infinity Tower, ет.5 София 1404, България

+359 2 434 07 10

office@msl.bg

msl.bg