Доверието в инфлуенсърите продължава да спада най-вече сред младите
Новото проучване „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България“ за 2025 г. извежда ключови данни
Според доклада на PR агенция MSL Sofia и маркетинг агенция Pragmatica инфлуенсърите привличат внимание чрез честно и истинско съдържание, лични истории и положителен имидж, а AI генерираното съдържание все по-често се разпознава от хората
За четвърта година MSL Sofia, част от Publicis Groupe България – заедно с маркетингова агенция Pragmatica, представят тристранното пазарно проучване „Пулсът на инфлуенсър маркетинг пазара в България“. И тази година задълбоченият анализ проследява какви са промените в потребителските възприятия, подходи на брандовете и развитието на инфлуенсърите и създателите на съдържание у нас спрямо предходните издания.
През 2025 г. наблюдаваме отново спад в доверието към инфлуенсърите, най-вече сред младата аудитория, въпреки че младите остават най-ангажирана с използване на промоционални кодове.
- Водещи бариери пред следването на даден инфлуенсър са, когато съдържанието противоречи с лични или морални принципи, лицето рекламира прекалено много продукти или използва AI (изкуствен интелект) при създаване на съдържание. Брандовете също срещат предизвикателство с това, че инфлуенсърите рекламират много различни марки.
- Основните качества на инфлуенсъра, които привличат аудиторията, остават честността, позитивното излъчване, интересните теми, полезната информация и личните истории. Именно тези пет характеристики продължават да играят ключова роля за изграждане и задържане на последователи. За 87% от брандовете е важно инфлуенсърите да имат положителен имидж.

Други изводи, характерни за българския пазар през 2025 г., са:
- Брандове и инфлуенсъри продължават да предпочитат все повече дългосрочни партньорства.
- Хората продължават имат интерес най-вече към обикновени хора, придобили известност с времето (69%), следвани от известни личности (64%) и професионални експерти (40%).
- Наблюдаваме смяна в приоритетите на българската аудитория - младите обръщат поглед към експертите. 72% от компаниите продължават да избират микро инфлуенсъри за своите кампании.

- Instagram продължава да е водещата социална платформа за трите целеви аудитории, а видео форматът се утвърждава като най-популярен метод за създаване на инфлуенсър съдържание.

- Пътуване и развлечение се открояват за поредна година като най-коментираната тема сред инфлуенсърите, която потребителите харесват. 78% от потребителите смятат за важно инфлуенсърите да дават гласност и подкрепа на социално-значими каузи. 73% от аудиторията споделят, че са попадали на съдържание, генерирано с AI, което бележи огромен скок спрямо 2024 г. Отново 88% от потребителите са единодушни, че платеното съдържание трябва да бъде отбелязвано прозрачно и открито, а 61% от инфлуенсърите признават, че винаги отбелязват дали съдържанието им е спонсорирано.
„Създаваме националното проучване „Пулсът на инфлуенсър маркетинга“ с желанието да дадем на бизнеса и комуникационната индустрия актуални локални прозрени и характеристики на инфлуенсър маркетинга, който всяка година се увеличава. Интересът към инфлуенсърите води както до възможността бизнесите да ангажират нова аудитория, така и инфлуенсърите да са лидери на конкретни теми. С това идва и огромната отговорност съдържанието и неговата дистрибуция да са стратегически планирани и как хората реагират, защото именно разговора на хората онлайн определя новите влияния.“ - споделя Ива Григорова, директор PR бизнес на MSL Sofia, част от Publicis Groupe България. „Затова заедно с Pragmatica обследваме потребителите, бизнесите и инфлуенсърите, за да разберем гледната точка на всички, които участват в създаването на инфлуенсър съдържание. Благодарение на технологиите и аналитичните инструменти, които имаме в MSL и в Publicis Groupe да допълваме тази информация с оптимизирани решения и подходи за бизнесите, които искат да инвестират в икономиката на създателите на съдържание.“
Докладът извежда следните препоръки за успешна инфлуенсър кампания: изборът на инфлуенсъри трябва да е микс от макро, микро и нано лица, чиято аудитория съвпада с аудиторията на бранда и е силно активна с инфлуенсър съдържанието. Всяка кампания трябва да има ясни и измерими цели, изборът на инфлуенсъри трябва да стъпва на данни, споделеното съдържание трябва да показва автентичност и почерка на инфлуенсъра. Творческата свобода, личното преживяване и балансираното присъствие на бранд елементи в съдържанието се превръщат в основни фактори за доверие и въздействие.
По време на представянето на „Пулсът на инфлуенсър маркетинга в България“ бе организиран дискусионен панел с участието на представители от всички страни, които споделиха примери и прозрения от своята работа. В панела участие взеха: Елена Асенова, ръководител отдел „Реклама и социални мрежи“ в AVON България, Ивомила Петкова, инфлуенсър и модел, Кристина Димитрова, отговорен редактор на специалните проекти в dir.bg и главен редактор на urbn.bg, и Ива Григорова, директор PR бизнес в MSL Sofia.

Част от обсъдените теми включиха правилната преценка на компаниите при избор на инфлуенсър от глед точка на голяма аудитория или микро създателите на съдържание; как инфлуенсърите задържат доверието към себе си, за да не разочароват последователите си; добавената стойност на медийните проекти, които включат инфлуенсъри, участващи в бранд кампания, защото гарантират с лоялността на читателите си; приносът на технологиите и данните, които помагат на агенциите и бизнесите да правят избори на база статистика, да проследяват представянето на кампаниите в реално време и да правят връзката между инфлуенсър съдържание и канали за покупка на бранда.
Пълният анализ може да намерите на лендинг страницата на MSL Sofia.
За проучването:
Количественото потребителско проучване обхваща 600 респонденти на възраст 18 - 50 г., градско население, в онлайн среда. Анкетираните компании бяха 29 и са представители на бизнеси от различни индустрии като: телекомуникации, технологии, забавление, банки, бързооборотни стоки, сладки изделия, спиртни и безалкохолни напитки, бири, фармация, ритейл и онлайн магазини, козметика и мода, обзавеждане на дома, НПО. Анкетирани бяха 148 инфлуенсъри/създалите на съдържание, известни лица и журналисти, които отговаряха на въпроси в онлайн среда.
За MSL София:
MSL, част от Publicis Groupe, e една от най-големите мрежи за PR и интегрирани маркетингови комуникации в света. Агенцията се специализира в създаването на въздействащи PR кампании, за да постигне ефективни резултати за бизнеса и хората. Експертите в MSL са модерни комуникатори, които изграждат брандове и личности на утрешния ден, за да помогне на бизнеса на клиентите да бъде по-въздействащ. Страстта ни за PR развива това, което правим и искаме да постигнем в индустрията.
MSL Sofia е PR силата в Publicis Groupe България, една от водещите и най-големи групи на пазара.
За Publicis Groupe - The Power of One
Publicis Groupe е лидер в комуникациите в глобален план и в България и предлага цялостен модел на работа – от стратегическо консултиране до ефективно изпълнение, съчетавайки маркетинг и дигиталната бизнес трансформация. Publicis Groupe партнира на клиентите в тяхното бизнес развитие, като осигурява централизиран достъп до експертизата на екипите и акцентира върху персонализираните и индивидуални маркетингови решения.
Publicis Groupe България обединява няколко специализирани звена - Saatchi&Saatchi, Leо Sofia, Red Lion, Digitas, MSL, Publicis Dialog, Brandworks, Data Intelligence, Zenith, Starcom и Publicis Sapient, които работят в областта на рекламата, връзките с обществеността, промоционален и събитиен маркетинг, маркетинг към купувача и комуникация на местата на продажба, стратегическо планиране и бизнес дизайн, дигитални маркетингови и бизнес решения, производство на аудиовизуални продукти, медийни стратегии и медийно планиране и купуване.
Компанията също е експертен център за „Разузнаване на социалните мрежи“, чийто отдел работи с чужди пазари от мрежата на Publicis Groupe. Екипът има познания на повече от 25 езика и анализира тенденциите и нагласите в потребителското съзнание и поведение, преди те да са станали актуални, като по този начин маркетинг експертите имат възможността да интегрират тази информация в дългосрочните си стратегии и процеси на марките и компаниите.
През 2022 г. Publicis Groupe България разраства технологичната си експертиза с екипи от ИТ разработчици, които работят за създаването на дигитални маркетинг платформи за глобални клиенти на Publicis.
Ива Григорова
From left to right Iva Grigorova MSL, Elena Asenova AVON, Ivomila Petrova influencer, Kristina Dimitrova dir.bg.jpg
JPEG 2.1 MB
Iva Grigorova, MSL (left), Yoana-Sofia Vasileva, Pragmatica (Right)).jpg
JPEG 2.3 MB
MSL Pulse of Influencer Marketing Event 2025.jpg
JPEG 1.9 MB
MSL Pulse of Influencer Marketing Event 2025_1.jpg
JPEG 2.1 MB
MSL The Pulse of Influencer Marketing Bulgaria 2025_Press Release_FINAL_12092025.docx
DOCX 36 KB
MSL_The Pulse of Influencer Marketing 2025_.pdf
PDF 3.9 MB
MSL_Pulse_2025_Infographics_all.jpg
JPEG 6.6 MB
MSL_Pulse_2025_Infographics_all.png
PNG 1.5 MB