Близо 6000 теста бяха направени по време на безплатния скрининг, който се финансира с частни средства от Фондация „Лъчезар Цоцорков“

Близо 6000 теста бяха направени по време на безплатния скрининг, който се финансира с частни средства от Фондация „Лъчезар Цоцорков“

България вече е на картата на Европа, след пилотната скрининговата кампания „Заедно срещу рака на дебелото черво“

Програмата „Заедно срещу рака на дебелото черво“, инициатива на Фондация „Лъчезар Цоцорков“, се проведе в рамките на шест месеца, пилотно в София, от септември 2022 г. до февруари 2023 г. По време на този период бяха направени общо 5 679 теста, от които бяха отчетени 12% положителни резултати, за които се препоръчват допълнителни консултации и изследвания. Резултатите от програмата „Заедно срещу рака на дебелото черво“, отчитат по-голям интерес от страна на жените – 66% от всички, тествали се по време на кампанията са дами.Най-високият процент тествани е във възрастова група 61-74 г., а цялостната инвестиция в програмата възлиза на 500 000 лв. Това стана ясно по време на заключителното събитие, на което бяха представени финалните резултати от програмата и бяха наградени партньорите и съмишлениците в тази инициатива.

Програмата имаше за цел да помогне на хиляди българи да получат достъп до безплатно изследване, което може своевременно да сигнализира за коварното заболяване.

Ракът на дебелото черво е втората най-честа причина за смърт при онкологичните заболявания в България. Това е и вторият най-често срещан рак при жените и третият най-разпространен при мъжете в страната.

,,България е единствената държава в ЕС, в която се отчита увеличаване на смъртността от рак. Причината за това е, че липсва профилактика и заболяването се открива късно, когато шансовете за преживяемост драстично намаляват. Ето затова е нужно да има ранна диагностика и скринингови програми, които да са достъпни за хората. Изчислено е, че програмите за превенция могат да намалят смъртността с близо 30% до 2030 г.“, коментира един от водещите специалисти по медицинска онкология проф. д-р Галина Куртева, която заедно с проф. д-р Панайот Куртев и проф. д-р Крум Кацаров е част от Експертния съвет, който подкрепя Програмата за скрининг на рака на дебелото черво.
Проф. д-р Галина Куртева
Проф. д-р Галина Куртева
“Пилотната кампания, която осъществихме и финансирахме като частна фондация е доказателство, че превенцията е възможна. Разговорът по темата, който предизвикахме ясно ни показва, че хората искат да знаят, искат тази промяна! С пилотната програма демонстрирахме, че има работещи механизми, с които можем да променим за по-добро здравната система в България и да помогнем на хиляди хора и техните семейства. Създадохме модел, който си заслужава да бъде подкрепен от институциите и ние ще продължаваме да търсим тяхната подкрепа за ​ осъществяването на Национална скринингова кампания за рак на дебелото черво! За да може да достигнем до всички българи! Защото цяла България има нужда и защото е крайно време!”, сподели Елена Джамбазова, програмен директор “Здравеопазване” във Фондация „Лъчезар Цоцорков”.

Как се осъществи Програмата „Заедно срещу рака на дебелото черво“:

В съответствие с актуалните препоръки на Европейския здравен съюз, всички, попадащи в рисковата възрастова група (50-74г.), можеха да предоставят фекална проба в една от лабораториите, част от партньорската мрежа на Програмата в София, и да направят теста за окултни кръвоизливи напълно безплатно. Скрининговото изследване е бързо и абсолютно безболезнено, а за получилите положителни резултати се препоръчва консултация с лекар.

Story image

След успешното пилотиране в София, Фондация „Лъчезар Цоцорков” възнамерява да разшири обхвата на скрининга за рак на дебелото черво на национално ниво през 2024 г. Очаквайте повече информация за следващия етап на кампанията!

 

2203_CRC_Screening campaignResults_press release.docx 39 KB
Румяна Танчева Senior PR мениджър, MSL Sofia

 

 

относно MSL Sofia

MSL, част от Publicis Groupe, e една от най-големите мрежи за PR и интегрирани маркетингови комуникации в света. Агенцията се специализира в създаването на въздействащи PR кампании, за да постигне ефективни резултати за бизнеса и хората. Експертите в MSL са модерни комуникатори, които изграждат брандове и личности на утрешния ден, за да помогне на бизнеса на клиентите да бъде по-въздействащ. Страстта ни за PR развива това, което правим и искаме да постигнем в индустрията.

MSL Sofia е PR силата в Publicis Groupe България, една от водещите и най-големи групи на пазара.

MSL Sofia
бул.България 118, бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България