Артисти популяризират български традиции и забележителности чрез съвременен дизайн
Изложбата показва визии, които разказват за уникални наши традиции и места.
От 1 до 9 юни в галерия PLOVEDIV в град Пловдив ще бъде представена изложбата LOCAL STORIES, която включва десет произведения на съвременния дизайн, вдъхновени от българското културно богатство. Визиите са създадени, за да популяризират автентични български обичаи, традиции и забележителности под формата на пощенски картички и плакати с марката THE LOCALS (в превод Местните).
Зад проекта стои малък екип от трима българи – Виктория Петрова, стратег и организатор на проекта, Бойко Тасков и Анна Георгиева, артисти и графични дизайнери с опит в България и чужбина. Тримата се събират, за да дадат свой авторски прочит на българските традиции и култура и да намерят нов съвременен подход в нейното представяне.
„Идеята на колекцията е да помогне на истинските пътешественици по-лесно да откриват и споделят местните фолклор, история и традиции, а също така, да даде алтернатива на класическия облик на повечето сувенири и пощенски картички, посветени на традиционните бълкгарски теми.”, сподели Виктория Петрова. „Ние вярваме, че във времена на политически и социални крайности, между двата полюса на глобализация и национализъм, нашите интерпретации не само осъществяват приемственост между традициите и модерния свят, но успяват да създадат баланс между утвърждаване на националната ни идентичност, от една страна, и отвореност към разговор със света, от друга“.
Темите на колекцията са внимателно подбрани, така че да отразяват и разказват за важни традиционни български ритуали, митове и културно-географски места. В картичките са пресъздадени символи, като маслодайната българска роза, силата на живата вода и древните обичаи на нестинарството и кукерството, българската народна мъдрост, автентичната традиция на мартениците, митът за Орфей и мистиката на българските гласове, както и социалистическото ни наследство и богатствата на най-стария, обитаван без прекъсване град в Европа – Пловдив.
“Вече всеки притежава фотоапарат или мобилен телефон с качествена камера. Да отнесеш картичка с красива гледка от почивката си вече не е толкова вълнуващо. Можеш сам да заснемеш природните или архитектурни дадености на една локация. По-ценното е да уловиш духа и характера на мястото, както и вярванията на местните хора. Затова и целта ни беше да направим така, че всеки да може да вземе със себе си частица от идентичността на България и малко повече познание за това къде е бил.”, споделиха също от екипа на THE LOCALS.
Във всяка картичка са вплетени по няколко символа чрез графичните елементи, придавайки им дълбочина и многозначност, с които по-добре предават историята за всяка традиция или вярване. Маслодайната роза е и красиво момиче в носия, което показва връзката с традициите в розобера и ритуалите, част от него. Главата на кукера представлява типичната за ритуала камбана – чан, а пламъците на огъня се превръщат в нестинарка и т.н. Всяка визия разказва историята на няколко нива.
„Как да предадем магията и многопластието на традициите и местата, които дефинират срещата с България? Това беше въпросът, който вдъхнови естетиката на този проект. Искахме картината на България, която обрисуваме чрез картичките си, да запази лека мистерия, да има място за интерпретация, да предизвиква размисъл и да възбуди любопитството на човекa отсреща”, каза Бойко Тасков.
Освен новия облик на картичките, THE LOCALS добавят и една съвсем логична за 21 век дигитална стойност на продуктите си. В Instagram канала TheLocals_Bulgaria предстои да бъдат публикувани регулярно актуална информация и програма с активностите през годината, свързани с темите от проекта. По този начин туристите ще имат възможност да научат повече и по-лесно да споделят видяното и чутото с приятелите си.
Колекцията от десет картички ще се предлага, както поотделно, така и заедно в пакет. Скоро след представянето си в галерия PLOVEDIV, ще бъде достъпна за продажба на удобни за туристите обекти в София и Пловдив, а до края на годината в цялата страна.
THE LOCALS са артистите Анна Георгиева и Бойко Тасков, и специалистът в областта на човешките ресурси и комуникациите Виктория Петрова. И тримата се запознават, работейки в компания от рекламния бранш и макар професионалните им пътища да ги разделят в други агенции и държави, те остават близки и често пътуват заедно в страната и чужбина. Именно по време на тези общи пътешествия им идва идеята да представят българския дух по нов и съвременен начин. Докато пътуват се уверяват, че туристическите символи не само в България, но и в много други страни се представят доста консервативно, затова се насочват към промяна на един от най-разпознаваемите и достъпни туристически сувенири – пощенските картички.
За артистите:
Бойко Тасков работи като графичен дизайнер и илюстратор в международни рекламни агенции, включително и Turner Duckworth, Лондон, едно от най-награждаваните дизайн студия в светa. Има зад гърба си множество комуникационни, дизайн и артистични проекти. В момента живее в Амстердам и работи на свободна практика с избрани дизайн и гейм компании, базирани там.
Анна Георгиева има многогодишен опит в създаването и реализацията на творчески решения в сферата на комуникациите и рекламата, като от повече от 10 години е художествен директор в международни рекламни агенции. Анна е художник и илюстратор, като един от любимите ѝ странични проекти, освен THE LOCALS, е да илюстрира детски книжки.